Data realizacji: 2020 – 2021
Działy: PR, media, digital
Agencja: 38 Content Communication, BrandLift
Klient: Narodowy Instytut Dziedzictwa
Co roku, w wyniku przestępstw przeciwko zabytkom, z polskiego dorobku kulturowego znikają bezpowrotnie cenne elementy naszego dziedzictwa. Chcieliśmy zmienić świadomość Polaków dotyczącą ochrony zabytków i dziedzictwa kulturowego i pokazać im, że ten temat jest im bliższy, niż im się wydaje!
Największy problemem jest niewiedza – Polacy nie do końca zdają sobie sprawę z tego, czym jest dziedzictwo kulturowe, a przestępstw przeciwko zabytkom dokonują często zupełnie nieświadomie. Z drugiej strony, nawet jeśli są świadkami jawnej dewastacji zabytków, nie wiedzą jak zareagować. Naszym celem było wzmocnienie świadomości społecznej na temat różnorodności przestępstw przeciwko zabytkom oraz obudzenie w Polakach osobistej odpowiedzialności za stan dziedzictwa kulturowego.
Głosem naszej kampanii zostali popularni, polscy pisarze kryminałów, którzy stworzyli dla nas opowiadania z przestępstwami przeciwko zabytkom w tle. Do wspólnej pracy zaprosiliśmy także ekspertów, m.in. z fundacji Ratowania Zabytków i Pomników Przyrody, fundacji Borussia, i Hereditas, z Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, Komendy Głównej Policji oraz przedstawicieli środowiska akademickiego, którzy wystąpili podczas naszych konferencji prasowych jako zjednoczona koalicja.
Postawiliśmy także na ambasadora – Dawida Myśliwca z kanału YT „Uwaga! Naukowy Bełkot”. W stworzonym przez niego filmie, w interesujący i przystępny sposób, odpowiedział na pytanie „Dlaczego zabytki są dla ludzi ważne?”. Z kolei do akcji #niemamojejzgodynato zaprosiliśmy mikroinfluencerów działających na IG i wszystkich innych użytkowników sieci, którym los zabytków nie był obojętny. Inspirując siebie nawzajem, twórcy publikowali tabliczki z hasztagiem #niemamojejzgodynato i promowali wśród swoich obserwatorów wiedzę o przestępstwach wobec zabytków. Na bazie tych wpisów stworzyliśmy przejmujący spot reklamowy pod hasłem #niemamojejzgodynato!
Zainteresowanie mediów przekuło się w 1077 publikacji o wskaźniku dotarcia przekraczającym liczbę 2 mln 600 tys. Zaangażowanie mikroinfluencerów wygenerowało 800 tys. zasięgu. Z kolei film YT na kanale „Uwaga! Naukowy Bełkot” został obejrzany ponad 125 tys. razy i ciągle rośnie!