Data realizacji: październik – grudzień 2021
Działy: content communication, digital, pr,
Partnerzy akcji: INTERSEROH
Agencja: 38 Content Communication, BrandLift
Agencja: 38 Content Communication, BrandLift
Klient: Kompania Piwowarska
Szklane butelki zwrotne są niezaprzeczalnie bardziej „eko” niż inne rodzaje opakowań. Ale tylko wtedy, gdy konsumenci zwracają je przy kolejnych zakupach lub odbierają za nie kaucję.
Niestety butelki zamiast być ponownie napełnione nawet 20 razy kończą swój żywot w najlepszym wypadku jako stłuczka, albo trafiają na wysypisko jako odpady zmieszane, statystycznie już w 9 cyklu. To strata cennych zasobów, niepotrzebna produkcja, transport, koszty.
Jako społeczeństwo uważamy, że z oddawaniem butelek są same problemy: przechowywanie, spakowanie, transport, rozmowa w sklepie i finalnie – wymaganie paragonu, którego przecież już dawno nie mamy. To zabija entuzjazm. I rodzi mnóstwo wymówek. Przecież to tylko jedna butelka…
Insight zaczerpnęliśmy z koncepcji „efektu motyla” – nawet najdrobniejsza zmiana wprowadzona przez jednostkę ma znaczenie, bowiem to suma małych gestów przekłada się na ostateczny rezultat. W kampanii #Efekt1Butelki postawiliśmy na jasny komunikat – każda oddana butelka ma znaczenie. Pokazaliśmy, że każdy drobny gest ma moc by zmienić świat na lepszy.
Istotą przekazu było uświadomienie, że oddawanie butelek zwrotnych jest ważne, ale także – proste. W ramach komunikatu „To jest ważne” – opieraliśmy się na niezaprzeczalnych faktach, pokazywaliśmy liczby i skalę bezsensownie marnowanych zasobów, natomiast pokazując, że „To jest proste” – obalaliśmy popularne mity i pokazywaliśmy oddawanie butelek jako element nowoczesnego stylu życia osób świadomych.
Dobór kanałów kampanii podyktowany był koniecznością uruchomienia działań edukacyjnych i storytellingowych, przy których doskonale sprawdzają się narzędzia public relations oraz komunikacja za pośrednictwem influencerów, pokazujących, że każda butelka ma znaczenie. Przekaz został wzmocniony poprzez nawiązanie współpracy z zasięgowymi twórcami tj. stylistką i kostiumografką Malwiną Wędzikowską oraz raperem i aktywistą Piotrem Więcławskim znanym jako Vienio. Jednocześnie zrealizowaliśmy działania skierowane do wewnątrz organizacji. W ramach angażującego quizu przyciągnęliśmy do idei ponad 300 pracowników Kompanii Piwowarskiej, którzy ukończyli przygotowane w ramach kampanii wyzwanie.
Pobudziliśmy szeroką dyskusję zarówno w przestrzeni mediów, jak i influencerów oraz zaangażowaliśmy pracowników. Dzięki serii inspirujących materiałów eksperckich zainteresowaliśmy tematem media m.in. Radio ZET, INTERIA BIZNES, Program 4 Polskiego Radia, Forum Odpowiedzialnego Biznesu i wiele innych. Pozwoliło nam to dotrzeć, aż do 4,8 mln odbiorców! Zaś kampania zasięgowa z mikro- i nanoinfluencerami osiągnęła ponadprzeciętne zaangażowanie na poziomie 1,6 mln odbiorców i 75.000 interakcji, a jej przekaz został wykorzystany przez użytkowników Instagrama i udostępniany w postaci postów z #Efekt1Butelki. Dzięki user genereted content osiągnęliśmy dodatkowy zasięg na poziomie 1, 2 mln odbiorców i 32.000 interakcji.